Mikkelin kaupungin tekninen virasto
Mikkelin tekninen lautakunta
Kaakkois-Suomen tiepiiri
ALOITTEITA RAHULAN KOULULAISTEN LIIKENNETURVAN PARANTAMISEKSI
Rahulan koulun neuvottelukunta toimii koulun oppilaiden ja heidän vanhempiensa äänitorvena.
Tässä ominaisuudessa haluamme lähestyä teitä koululaistemme liikenneturvallisuuteen liittyvillä
asioilla.
Rahulan koulun oppilaista 48 on oikeutettu koulukuljetukseen. Kuljetukset hoidetaan kahdella linjaautolla.
Kokkosenlahdentie- Hänniläntie ja Kuvaalantie- Särkimäentie –lenkit ajavilla autoilla ja
yhdellä koulutaksilla. Näiden koulukyytien lisäksi vanhemmat kuljettavat itse lapsiaan kouluun ja
koulupäivän päätyttyä harrastuksiin. Koulun pihalla ja sen risteysalueella käykin aikamoinen
huiske aamuisin ja iltapäivisin:
Yksi linja-auto pysäköi kapealle Rahulantielle. Iltapäivisin bussi pysähtyy koulun puolelle, aamuisin
lapset ylittävät tien jäätyään bussista. Bussin seisoessa tiellä on näkyvyys muuhun Rahulantiehen
erittäin huono ja muu liikennöinti tiellä turvallisesti on mahdotonta.
-Talvisin lumivallit kaventavat tietä entisestään. Toinen linja-auto peruuttaa koulun pihaan
menevälle tielle tukkien koulun risteyksen ja peittäen näkyvyyden pihaan ja Rahulantielle.
Samoihin aikoihin bussien kanssa liikennöi myös taksi, joka käy pihalla kääntymässä ja ottamassa
oppilaita kyytiinsä.
Rahulan koulun vanhempainyhdistys ITU ry on aiemmin anonut bussipysäkkiä koulun kohdalle,
Rahulantien molemmille puolille. Hanke kuitenkin kaatui maanomistaja-kysymyksiin.
Neuvottelukunta ehdottaakin, että Rahulan koulun pihaan rakennetaan toinen liittymä. Koulun
edessä olevaa paikoitusaluetta voisi muuttaa niin, että nykyisen porrastuksen sijaan parkkipaikat
alkaisivat koulun seinustalta. Uusi liittymä Rahulantielle alkaisi paikoitusalueen perältä. Olemme
keskustelleet asiasta Rahulan koulun rehtorin Katariina Vilenin kanssa ja pidämme liittymää varsin
toimivana ja turvallisena ratkaisuna.
Tämän ratkaisun myötä bussit ja taksit voisivat ajaa pihan paikoitusalueen läpi, pysähtyen
ottamaan oppilaat kyytiin. Näin linja-autot eivät tukkisi Rahulantietä eivätkä koulun risteysaluetta ja
vaaralliset koulunpihaan peruuttamiset ja autojen kääntämiset ahtaassa pihassa poistuisivat.
Liittymää käytettäessä olisi Rahulantie muun liikenteen käytössä ja kulkeminen koulun pihaalueella
selkeää ja turvallista.
Pyydämme myös Rahulantien, Kuvaalantien alkupätkän ja Kokkosenlahdentien 5-tien puoleisen
pään nopeusrajoitusten uudelleen arviointia. Suurimmalla osaa tieosuuksista on 80km/h
nopeusrajoitukset, vain koulun kohdalla nopeutta on alennettu 50km/h. Kyseiset tiet, koulun kohtaa
lukuun ottamatta ovat valaisemattomia. Näillä teillä kulkee päivittäin paljon liikennettä,
rekkaliikenne mukaan lukien. Lisäksi tiet ovat kapeita ja mutkaisia. Talviaamuisin usein
hoitamattomia ja liukkaitakin. Näillä teillä kulkee kuitenkin tänäkin lukuvuonna toistakymmentä
1-4 luokkalaista oppilasta. Näistä 7 oppilasta kulkee koulumatkansa juuri Rahulantiellä ja / tai
Kuvaalantiellä. Parin vuoden kuluttua tietä käyttävien koululaisten määrä kaksinkertaistuu.
Kokkosenlahdentien varrella asuvat lapset kuuluvat osittain koulukuljetuksen piiriin, mutta hekin
joutuvat kävelemään osan matkaa vaarallisella ja valaisemattomalla tiellä. Mielestämme
nopeusrajoitusten alentaminen olisi lapset huomioivaa ja erittäin järkevää. Se parantaisi sekä
koululaisten että muiden tiellä liikkujien turvallisuutta. Esitämme myös lapsista varoittavin
liikennemerkkien pystyttämistä Rahulantielle Sulkuinmäen molemmille puolille.
Hankesuunnitelmia tehdessänne pyydämme teitä muistamaan myös kyseisten tieosuuksien
valaistamista. Nämä tiet ovat kyläläisten päivittäisessä käytössä. Tiet vievät meidät koulun ja
harrastusten piiriin. Varsinkin Rahulantie on kovassa käytössä, kun pyöräilijät käyttävät sitä
turvallisena vaihtoehtona pyöräillessään kaupunkiin. Pimeässä näkyvyys heikkenee ja niin
jalankulkijoiden kuin pyöräilijöidenkin liikenneturvallisuus vaarantuu.
Neuvottelukunta haluaa muistuttaa Rahulantielle jo suunnitellusta kevyenliikenteenväylästä.
Painopisteenä näemme 5-tieltä, Olokorjaamolta koululle tulevan kv.väylän. Sen avulla tie levenisi
ja tietä olisi turvallisempi käyttää. Toki me kyläläisinä käyttäisimme mielellämme
kevyenliikenteenväylää, joka olisi koko Rahulantien pituinen.
Haluaisimme myös tietää missä vaiheessa on 5-tien ja Kokkosenlahdentien risteyksiin suunniteltu
alikulkutunneli. Viimeksi kuulimme hankkeen seisahtuneen maanomistajavalituksiin.
Me maaseudun asukkaat haluamme pitää kylät vireinä ja toimivina. Muistutamme teitä päättäjiä ja
suunnittelijoita siitä, että maaseutu tarvitsee satsauksia siinä missä kaupungin keskusta ja
lähiötkin. Lähtökohtahan lienee se, että tasa-arvoinen eläminen on mahdollista myös maalla.
Koululaisemme ovat oikeutettuja turvallisiin koulumatkoihin ja liikkumiseen.
Tehdään työtä sen eteen.
Toimenpidepyynnöt seuraaviin:
Toinen liittymä Rahulan koulun paikoitusalueelta Rahulantielle
Nopeusrajoitusten laskeminen 50km/h koko Rahulantiellä sekä Kuvaalantien
alkuosuudella ja Kokkosenlahdentiellä välillä 5-tie Kummaniementien risteys
Lapsista varoittavat liikennemerkit Rahulantielle Sulkuinmäen molemmin puolin
Kevyenliikenteenväylä välille 5-tie (Olokorjaamo)- koulu.
Hankesuunnitelmiin kevyenliikenteenväylä sekä katuvalot koko Rahulantielle
Alikulkutunneli-hankkeen jatkaminen
Koululaisten ja kylän liikenneturvallisuuden puolesta
Rahulan koulun neuvottelukunta
Rahulan koulu
Rahulantie 26 A
51720 Rahula
Neuvottelukunnan puolesta;
puheenjohtaja Kirsi Torkkeli
Ahtelantie 2
51720 Rahula
050-5863448
kirsi.torkkeli@mikael-koulu.fi
Neuvottelukunnan puheenjohtaja Kirsi Torkkeli
LIITTEET:
1. Mikkelin kihlakunnan poliisilaitoksen lausunto
2. Karttakuva koulun alueesta
3. kuvia